Waarom yoga een aanrader is

Lees voor met webReader

Door: Marloes van Zoelen

Yoga?
Het lijkt me niks.
Al die rare houdingen.
En dan tegelijkertijd op je adem letten.
Tamelijk onhaalbaar voor iemand, die is aangewezen op single tasking.

Totdat ik erover aan de praat raak met studievriendin J.
Zij wijst me erop dat bij yoga juist niks hoeft en moet.
Dat het juist de bedoeling is om alles op je eigen manier in je eigen tempo te doen.
Zodat je je eigen lijf heel goed of nog beter leert aanvoelen.

Ok, dat zet de deur op een kiertje.
Het maakt me zelfs een beetje enthousiast.
Dus ga ik op zoek naar een manier, die voor mij haalbaar is.

Op aanwijzing van J. vind ik de yogabox van Olivia Miller. Hierin zitten 50 kaarten met yoga-oefeningen. Op de voorkant van elke kaart staat een illustratie van de houding. Op de achterkant staat beschreven hoe je de oefening moet doen en wat het effect ervan is.

Ik begin met de warming-upkaarten (wanneer mogelijk) onderdeel te maken van mijn rustsessie, elke middag tussen 1 en 3 uur. Mijn eerste ervaring is positief maar omdat tegelijk een kaartje lezen en een oefening doen, toch lastig is, kom ik niet aan de echte oefeningen toe.

Dan vertelt collega jonge weduwe M. me tijdens een wandeling over de tapes van Jon Kabat Zinn. Ze horen bij zijn boek Meditatief Ontspannen, dat ik al eerder als basis voor mijn meditatiesessies gebruikte.

In ruim 45 minuten leidt hij je door een aantal basale yoga oefeningen heen. Ik zet ze op mijn Ipod, koppel die aan de Bose koptelefoon en ga aan de gang.

Het betreft vooral grondoefeningen. Lekker relaxed dus. Voor de kenners: onder andere de vis, de spin, de kat-en-hond-strekbeweging, de plank, de brug, de halve sprinkhaan en de lage cobra komen voorbij. Het bevalt me echt goed.

De oefeningen dwingen me om bewust stil te staan bij wat mijn lijf me vertelt. Meestal wil het veel langzamer en rustiger qua tempo dan mijn hoofd. Een goede les!

Het helpt me om te focussen op mijn ademhaling en om hem goed laag te krijgen en houden. Vooral mijn uitademing stokt nogal eens hoog in mijn borst, merk ik, met als gevolg dat ook mijn inademing weer hoog is, enzovoorts. Door de oefeningen kan ik door dat punt heen ademen en letterlijk loslaten.

Twee dingen tegelijk doen is niet mijn ding maar deze oefeningen dwingen me hier binnen de grenzen van mijn mogelijkheden toch mee bezig te zijn.

Doordat ik tegelijkertijd moet bewegen en op mijn ademhaling moet letten, is er in mijn hoofd bovendien niet of nauwelijks ruimte voor afleidende gedachten.

Ik word er niet alleen soepeler en sterker van maar ook rustiger en het positieve effect daarvan merk ik de rest van de dag.

Best een boel lichtpuntjes dus. Yoga brengt innerlijke rust en is, als je maar goed zoekt naar je eigen manier, ook haalbaar met pijn en beperkingen. Ik vrees dat ik daarom op mijn schreden terug moet keren. Yoga is fijn en een aanrader!

 

Geef een reactie